Broumovsko 2020

14.11.20

...aneb článek plnej mlhy, skal a hub!

"Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které člověku berou dech..."

"Měla bych si radši vzít ještě tu tlustou mikinu", procupitá mi hlavou malinká myšlenka na ne úplně stabilně vypadající předpověď počasí pro poslední zářijové dny. A tak se, kromě jiných svršků, i moje huňatá modrá Klimatexka zúčastnila letošní epizody naší již tradiční akce "Podzimní hory", která se tentokrát pořádala na Broumovsku

Vloni jsme se touhle dobou potulovali natěžko po rumunském Fagaraši a letos nás čekají vršky mnohem nižší. Na sever se vydáváme v jednom plně nacvaknutém autě v pěti lidech a za asi 3 hodinky jízdy zastavujeme ve vesničce Božanov a dáváme si řízek s bramborovým salátem a kofolou k obědu. Božanov je naší cílovou destinací - od hospody je to už jen kousek k chatce, kterou se mi pro letošní výjezd podařilo zamluvit. Dostala jméno Ariane a pronajímají ji (včetně dalších chatiček) milí Nizozemci - najdete je na TOMHLE WEBU.

Teda, ona to není tak úplně chatka, jako spíš domek. A to dost luxusně vybavený - k dispozici máme dvě koupelny, terásku s grilem, stříšku pro auto a podržte se, saunu! :D

Poté, co náš příbytek prozkoumáme a vyložíme si věci, je na čase, abychom si protáhli nohy po cestě, a tak se vydáváme na procházku po žluté na nedalekou Korunu. Šlapeme si to do svahu, který místy dává tušit notně zašlému vydláždění, a nakonec se ocitáme na vrchu hřebenu broumovských skal. Chvilku jdeme po rovince, obdivujeme skály a zabarvující se stromky, až na nás vykoukne vyhlídka na údolí pod námi.

Z čočky do čočky...

Broumovské údolí

Chvilku se kocháme, a protože je slunko ještě vysoko, vydáváme se ještě na Kamennou bránu, ze které jsem nadšená! :)

Kamenná brána...

Zpátky na chalupu docházíme lesem a polem a stačíme u toho skrz naskrz promoknout :D Nicméně hřeje nás pocit z hezké procházky a taky z tašky plné hub... A pak že nerostou :) A večer se pak rozrosteme ještě o Matěje a tak je nás nakonec šest a dvě auta k tomu :)

A to byl prosím pěkně naposledy, co jsme viděli sluníčko. Druhý den nám dopoledně pěkně leje a odpoledne to nevypadá líp. Volíme tedy zevlování na volné noze a následně se jedeme vykoupat do polského městečka Biały Kamień hned vedle Wałbrzychu do akvaparku. Večer pak děláme houbovou polívku a hrajeme hry :) Nejpopulárnější hrou celé akce se bezpochyby stává Cardline: Svět zvířat - jde o to, zařadit zvířátka na na správné místo v řade podle např. jejich velikosti či délky života. Myslím, že na to, že kachna divoká se dožívá až 21 let, už nikdy nezapomeneme :D

Hitem letošního výjezdu byl jednoznačně rozpečený chleba se sýrem :D

Třetího dne to je s počasím trošku lepší, a tak se nám daří vyjet se podívat do slavného Adršpachu. Vstupné stojí 120Kč a řekla bych, že to za ten zážitek stojí. Celé odpoledne, skoro až do tmy, jsme se procházeli mezi úžasně erodovanými pískovcovými skalami, lezli do schodů, ze schodů, obdivovali roztodivné skalní útvary a zkoumali, jak by se to či ono dalo vylézt :D

Pískovna v Adršpachu

Starosta a starostová

Malý vodopád

Velký vodopád

Čtvrtý den je ovšem nejlepší. Počasí nás nezklamalo a tak jsme mohli celý den strávit přechodem části Broumovských stěn - stačili jsme se dostat až na Modrý kámen (TRASA). Užíváme si skalní městečka a bludiště, les, ve kterém se válí mlha a spoustu hub, které tam vykukují. Potkáváme taky zajímavé skalky, za všechny vzpomeňme třeba Kočku nebo Veverku :) Místy to tam působilo, jak kdyby se hned za nejbližším balvanem měl objevit Nazghúl...

Veverka!

Kachna

(c)David

Našli jsme i parádní oboru v Martínkovicích :)

Pátý den s námi obloha zase nesouhlasí a tak dostáváme opět jen odpoledne na to, abychom si prošli Teplické skály. Dovnitř se k naší radosti dostáváme pomocí průkazu ČHS zadarmo (jinak je zde vsutpné 120Kč). A ve skalách se nám moc líbí - díky počasí nepotkáváme po trase téměř nikoho, mezi obrovskými skalami se protahují cáry mlhy, a celkově na nás tohle místo působí víc autenticky, divočeji a zajímavěji, než hned vedle se nacházející Adršpach.

Nejspíš to není úplně jasný, ale tohle je déšť padající průrvou do jeskyně...

Před námi je poslední večer na broumovsku, který vyplňujeme pořádným saunováním, dojídáním spousty zásob a hraní her - největší srandu ten večer zažíváme u Konceptu ("Co je ksakru filmovej domeček?!" - "Kino!!!!" :D "Mám rád zeleninu jako svoji ženu!" :D).

Šestý den začíná nevinně - snídáme, balíme, uklízíme, odevzdáváme chatku a loučíme se s Božanovem. Zastavujeme se v Náchodě, kde okouneme exteriéry zámku (je to naše náhradní aktivita za Park narodowy gór stołowych, jehož návštěvu jsme kvůli dešti odpískali) a následně se loučíme s Matějem, který pokračuje směr Praha, zatímco my ostatní odjíždíme dolů do Brna. Osudnou se nám ovšem stává Dobruška, kde naše milované vozítko, přezdívané láskyplně Paššík, chcípne a odmítá cucat naftu. Nastává chvilka slávy pro Matěje a jeho Golfa, když se za námi do Dobrušky vrací, Paššíka odtahuje na blízkou benzínku (po nečekaně komplikovaném hledání závitu pro odtahový hák) a čtyři cestující odváží do Pardubic na vlak. :D Paššík se pak na konci dne spolu s Davidem dostává velmi podivnými cestami až do vytouženého autoservisu a my dodnes doufáme, že se nám vozítko v pořádku vrátí...

(c)David

Tož takhle bylo na Broumovsku - mokro, mlhavo a houbovato :) Byli jste tam taky někdy? :)