Tenerife 2022 - Puerto a Pico del Teide

27.2.22

Druhý lednový víkend, před odjezdem na Malou Fatru...

David: "Hm, na lyže mi to úplně nevychází, ale co kdybychom ten další týden vyrazili někam do tepla?"

Já: "Madeira?"

D: "Asi ne, tam teď dost prší... ale hele, Kanáry, 20°C, a počasí vypadá slunečně!"

...takže takhle jsme se, milí čtenáři, absolutně spontánně rozhodli, že po víc jak dvou letech sedneme do letadla a koukneme se na kanárské Tenerife! Jeden víkend jsme si všecko zařídili a další týden už letěli, takhle rychlý to bylo. Ale chvílemi to vypadalo, že bude akce odsouzená ke zkáze: při hledání vhodných letenek nám trošku zamrzá úsměv nad ne úplně optimálními lety a cenami... až nacházíme, na nás hodně netradiční, řešení v podobě zájezdu s cestovkou a to přesně v termínu, který se nám hodí. Takže tentokrát cestujeme neskutečně pohodlně - cestu tam a zpět, ubytování a snídaně máme zařízené (mnohem levněji, než bychom zvládli sami) a zbytek je jen na nás. Ale ne, nestali se z nás zas takoví buržousti, nebojte se, zájezd je vypsaný "pro ty, kdo chtějí objevovat ostrov a hotel chtějí jen na přespání" :D

Letíme z Prahy, kam se přesouváme den předem a využíváme dostupného azylu (díky Bei!). Let je lehce více turbulentní a navíc probíhá v Beingu MAX, což mi nepřidává moc na klidu, nicméně na Tenerife Sur doplachtíme bez problémů. Odchytává si nás delegátka cestovky, dá nám základní informace, a pak už jsme autobusem převezeni až přímo do Puerto de la Cruz do našeho ubytování (hotel Globales Acuario - web). To je docela fajné, máme postel a koupelnu a balkonek s výhledem na ostatní balkonky, a k našemu štěstí to tak nějak stačí. :) Vzhůru objevovat!

První den zvládáme už jen najít restauraci a dát si večeři. Tu nakonec nacházíme v Bodegon Puerto Cruz (mapa) a já si po nespočtu let můžu zase pochutnat na olihni <3

V plánu toho máme spoustu, ale začněme prozkoumáním našeho okolí - Puerto de la Cruz. Prý je to to nejturističtější město na Tenerife, a já se tomu ani nedivím - jeho poloha uprostřed severního pobřeží je výhodná jak na koupání, tak pro přístup do sopečného vnitrozemí či lesnatého severovýchodu. Celou dobu, co Puertem brouzdáme, se nemůžu zbavit pocitu, že jsem v Heraklionu, hlavně při pohledu z vršku přes střechy k oceánu. :) Procházíme uličkami plnými barevných domků nalepených na sebe ve všech směrech, obdivujeme kostely, černé pláže, palmy, kaktusy, agáve, banánovníky a užíváme si slaný vzduch od moře a sluníčko. Uprostřed ledna je kolem nás navíc docela málo turistů a tak se nikde nemačkáme a všude je celkem hezky volno.

Ulice v Puertu jsou vážně hodně strmé...

O banány zakopáváte na Tenerife na každém kroku - ať už v jejich originální podobě, nebo v různých produktech: v likéru, mýdlech, krémech, marmeládě...

Moře!

Lávový kamínek...

Rincón del Mar - restaurace, na kterou jsme dostali tip od mojí kamarádky s upozorněním, že nám bezpochyby bude vnucován "rybí guláš". Nucen nám být vůbec nemusel, my jsme se sem vydali právě za ním! A byl skvělej! Vlastně šlo o takovou paellu bez rýže - spousta mořských plodů ve vývaru :)

A tohle je místní specialitka: kondenzované mléko, likér, kafe, mlíko, mléčná pěna, skořice a kousek citronu. Ale pozor na to, co si objednáváte! Tenhle kávový drink se běžně označuje jako "barraquito", ale bylo mi v kavárně vysvětleno, že toto je název pro nealko variantu, bez likéru. Varianta s likérem se nazývá "zaperoco". Na lístku jsem ale mnohdy viděla jen barraquito, ovšem myslím, že vám i tak bude donesena alko varianta, protože přece jen je barraquito populárnější slovo...

Abychom mohli probádat ostrov, půjčujeme si na 4 dny vozítko - šedivou Toyotu Yaris - v půjčovně Comauto (web). Auto nám má pomoct hlavně v tom nejodvážnějším plánu, jaký jsme si pro tuhle cestu vymysleli...

Třetí den začíná brzo. Až nepříjemně brzo. V 1:30 ráno. Fuj. Hrabeme se z postelí, překvapení, že jsme dokonce na chvilinku zvládli usnout, soukáme se do svého horského oblečení, a vyjíždíme nekončícími serpentinami vzhůru, do hor. Za hodinku parkujeme na parkovišti Montaña Blanca v cca 2500m a vyrážíme na tůru. A vy už určitě tušíte kam. Na východ sluníčka na Pico del Teide, 3718m, nejvyšší horu a zároveň sopku Španělska. :) První úsek, nástup pod horu samotnou, zvládáme rychle - je to široká cesta s mírným sklonem. Celou dobu na nás svítí úplněk a kolem to vypadá jako nějaká měsíční krajina. Sníh se objevuje až se začátkem prvního stoupání, ale je ho málo, je zmrzlý a pohorky na něm dobře drží. První půlku svahu tak ujdeme bez problémů a na chvíli se schováváme u (bohužel zavřené) chaty Altavista (3260m - mimochodem ve stejné výšce je Hörnlihütte pod Matterhornem). Od téhle chvíle každým krokem zvyšuju svůj vylezený výškový rekord :)

Noční výstup osvětlený pouze a jen úplňkem... (c)David

Od chaty k horní stanici lanovky to taky celkem jde, cesta je trochu víc rozrytá a zafoukaná sněhem, ale pořád to jde mnohem líp, než jsme čekali. U lanovky potkáváme krásně namrzlé kameny -  v noci za svitu měsíce to vypadá jako nějaké nadpřirozené ledové království :) Od stanice lanovky už je to na samotný vršek asi 150-200 výškových metrů, ale přiznávám se, v té chvíli toho začínám mít plný kecky a jsem celkem ráda, že kamení na cestě je suché a můžu ten poslední úsek doškrábat trochu pohodlněji, než po sněhu. No, a jsme tam, na vršku sopky! Začíná svítat, pod námi je sníh, mraky, za zády máme kráter a kolem je cítit typický sirný smrádek :) A na obloze se začíná parádní barevný divadlo...

Vítejte v 3718m!

Na vršku... (c)David

...po kochací chvilce velíme k ústupu a jen se sem tam zastavíme na fotku a prohlídnutí si toho všeho, co jsme za tmy nemohli vidět. Utahanost z výstupu a výšky s ubývajícími metry klesá a střídá ji radost z toho, že se nám povedlo na sopku vylézt a že to bylo tak skvělý :) Jen nám tedy přijde, že ta úvodní táhlá pasáž byla v noci kratší - teď za světla působí nekonečně a nemůžeme se dočkat, až už konečně budeme na parkovišti :D

(c)David

Námraza... (c)David

Chata Altavista, 3260m...

Cestou k autu rozmrzáme a probíráme, jaký ten výstup pro nás byl a pořád tak nějak nevěříme, že jsme se tam vyškrábali. Hezky to shrnuje David: "Víš, dával jsem nám tak 20% na úspěch, protože se toho mohla spousta podělat. Mohlo se zhoršit počasí, mohlo se nám udělat hůř z výšky, mohlo tam být mnohem víc sněhu, nahoře na lanovce mohl být někdo z parku a poslat nás dolů, mohly nás zradit kolena..." A co když k tomu ještě dodám, že jsme se před odletem pořád bavili o tom, kolik sněhu tam asi tak bude, ale nesmeky jsme si nechali v Brně? :D Ale i tak jsme byli vybaveni mnohokrát líp, než ostatní, které jsme na cestě či vrcholu potkali (a že jich bylo docela málo). Dost jsme kroutili hlavami, jak do takového terénu, navíc v zimě, můžou lidi chodit v teniskách, legínách, bez pořádného kulichu... Za všechny vzpomínám na páreček, se kterým jsme se potkali při přestávce u Altavisty - oba docela vymrzlí, v teniskách, obyčejných mikinách, koukají na nás dva a říkají: "Wow, vy jste fakt vybavený, hůlky, pohorky..." Tohle asi nepochopím... :D

Navíc jsme měli ještě velkou kliku - o týden později se zkazilo počasí a cesty do hor včetně turistických cest na Teide byly zavřené...

Je tu ještě jedna věc: pro výstup na samotný vršek hory potřebujete povolení, protože je regulován počet návštěvníků, kteří se tam mohou dostat. To se dá získat zdarma buď tím, že přespíte na Altavistě a jdete nahoru druhý den (což teď nebylo možné) a nebo si ho vyklikáte na webu ZDE. Problém je ten, že permity jsou vyklikané na spoustu týdnů dopředu, takže jsme s tak rychlým odletem neměli šanci je získat. Ovšem, je tu jedna "výjimka": kontrola se provádí na horní stanici lanovky, kolem které musíte projít, ale až od 9:00. V našem případě lanovka ani nejezdila, neb byla opravována, tudíž nás nahoře neměl kdo zkontrolovat. V 9:00 jsme navíc už sestoupili daleko pod stanici. No a upřímně, v tuhle dobu, bez lanovky, v zimě, se na Teide vydává mnohem méně lidí, než při obvyklém provozu, takže tipuju, že těch 150-200 povolených návštěvníků se za den na vrch ani zdaleka nevyškrábe... Takže, ano, je možné se tam takto dostat, ale bez permitu buďte smíření s tím, že nemusíte dojít až nahoru...

Na druhou půlku dne se odebíráme na západní stranu ostrova a jedeme se podívat na útesy Los Gigantes. Kotvíme ve městečku Acantilados de los Gigantes, dáváme pozdní oběd v přístavu (Maria Rosa) a na chvilku se uvelebíme na pláži s výhledem na útesy. Bohužel je máme trošku v mlze, neb si zrovna písek ze Sahary usmyslel vát našim směrem, ale i tak je to krásná podívaná :)

Jelikož už jsme z celého dne dost utahaní, přesouváme se do Garachica, kde nejprve zaplujeme do vln na místní malé pláži a už osvěžení proběhneme rychle centrem a vracíme se do Puerta...

...tak takhle vypadaly naše první dny na Tenerife! V dalším článku se podíváme do úžasných tenerifských lesů, prozkoumáme hlavní město, ale vrátíme se i pod sopku :)

Vaše Jíťa :)

Poznámky:

• půjčovna Comauto (https://comautorentacar.com/en/) v Puerto de la Cruz - auto nás vyšlo na 200€ za 4 dny, v ceně bylo plné pojištění (slovy pána z pobočky: "Když to někde odřete, neřešte to."). Právě pojištění pro nás nakonec bylo docela důležité, když jsme zjistili, jaký provoz na Tenerife je a jaké nezvyklé situace na silnicích mnohdy nastávaly (třeba stopka na kruháči). Na Tenerife je jinak víc půjčoven, populární je třeba Cicar.
  • Kolem Pico del Teide je více tras, které si můžete projít, není tu jen jedna jediná cesta na vrchol. Všechno info je tady, včetně lanovky, výšlapů s provodcem atd: https://www.volcanoteide.com/en/teide_cable_car/routes
  • Polezete-li na Teide, prosím, neberte to na lehkou váhu. Pohybujete se v opravdu slušné nadmořské výšce, může se vám začít dělat zle, počasí se může zkazit mnohem rychleji, než byste tušili, může se vám smeknout noha atd. My dva se na horách/v přírodě pohybujeme celkem často, máme vybavení, tak nějak víme, co od toho čekat, ale i tak jsme do toho šli obezřetně a dávali bacha, jestli není něco špatně. Pořádný boty, dostatek pití, nabitý mobil, čelovka a pořádný oblečení by mělo být samozřejmostí. Od věci není ani aklimatizace - my jsme měli to štěstí, a týden před výstupem strávili dva dny na Fatře, sice o cca 2000m níže, ale i to dokáže tělu pomoct. A už vůbec tam nechoďte sami.
  • dopravu a ubytování jsme sehnali přes c.k. Fisher

Mohlo by vás zaujmout...

19 komentářů

1. Wow! Tak to je skutočne nádhera! Krásne zábery :)

Petra z FRENCHSTYLE | Sleduj ma aj na Instagrame

OdpovědětVymazat
  2. To skoro působí, že jste si na Teide jen tak vyběhli na hodinovou procházku! :D My dolezli po 9 hodinách natolik mrtví, že byl problém i jen odřídit auto k apartmánu, a to jsme to ani nešli ve sněhu a potmě. Ale trasu jsme měli jinou (nahoru lanovkou a pak okružní pochod přes Pico Viejo), taky kondičku máme úplně jinou než vy. Pohorky mi chyběly hodně, šla jsem jen v nízkých trekovkách a na kameny viklající se pod nohama to bylo málo.

Cicar nás vyšel na 8.000 na měsíc včetně benzínu. Auto jsme vraceli trochu odřené a vůbec to neřešili. To byla asi nejvýhodnější půjčovna, co jsem viděla. Naopak letenky loni vyšly na hrozný balík. S tím zájezdem jste to vychytali skvěle!

Nádherné fotky. Hned bych se vrátila. :)

Odpovědi
    1. No, procházka to fakt nebyla :D zabralo nám to celé taky cca 10h, a po přílezu k autu jsme byli taky dost hotoví :D Ale stálo to za to, tahle bláznivina :)

No, letenky byly mazec i letos, kdybychom je kupovali mimo cestovku, tak jsme se dostávali na cca 11 tisíc :(

Vymazat
    2. Jo, loni to bylo nějak podobně. My jsme ještě dopláceli za změnu termínu, takže nakonec jsme platili snad 17 k na osobu. Smála jsem se, že rok předtím jsme za stejné peníze letěli na Srí Lanku s Emirates. Loni jsme místo toho měli "zážitkové" Smartwings. :D

3. Panejo, tak to je něco bezvadného! Ty fotky jsou boží, hlavně ta moře a toho domečku s mořem, woooow. To musela být naprosto skvělá dovolená, závidím ♥ Hned bych také vyrazila... mi teď s přítelem pojedeme do Polska, ale to se Madeiře nevyrovná :-D

Odpovědi
    1. Ať se vám to v Polsku vyvede! :)

Jsem ráda, že se fotky líbí :) Bylo to tam super, hlavně to, že jsme mohli v lednu chodit venku jen v triku a kraťasech :D Jen tě poopravím, je to Tenerife, ne Madeira :)

Vymazat
  4. Tak to byla rychloakce, ale ty bývají nejlepší :) Krásné fotky :)

Another Dominika

Odpovědi
    1. Souhlas, spontánní výlety jsou ty nejlepší! :) Děkuju :)

Vymazat
  5. Krása, hned bych také někam vyrazila! Měli jsme to v plánu, bohužel mám nemocné morčátko a nedokážu ji teď opustit, kdyby náhodou... Jinak s přítelem to tak děláme vlastně pokaždé, i když neplánovaně, vše řešíme celkem natěsno a co se týče zájezdů, tak to i vychází nejlépe.

Odpovědi
    1. Ať se morčátko dá brzo dokupy! My to taky obvykle moc neplánujeme, ony ty spontánní akce dovedou víc pozitivně překvapit, než ty dlouho naplánované :D S cestovkou jsme takhle jeli poprvé a možná to nebylo naposled, poměr cena-výkon byl vážně fajn...

Vymazat
  6. Nádherné snímky! Stihli jste toho opravdu hodně 😍🙂.

Odpovědi
    1. Děkuju <3 Jo, měli jsme dost našvihaný rozvrh, chtěli jsme Tenerife za ten týden co nejvíc prozkoumat :)

Vymazat
  7. Tenerife je perfektní, je to už pěkná řada let, co jsme tam byli na dovči. Pico del Teide a pirátský městečko Masca, Santa cruz, Piedra la Rosa....tam bylo nádherně! :-)))

Odpovědi
    1. Masca je úžasná, pohled na ni mi trochu evokoval Machu Picchu :D Souhlasím, Tenerife je krásný ostrov, neskutečně rozmanitý, takže si tam každý najde to "svoje" :)

Vymazat
  8. Bože to je nádhera! My teda známe jen Zakynthos, ale všechny ostrovy mají své kouzlo!

Odpovědi
    1. Zakynthos musí být taky skvělý! Ostrovy mají vždycky takovou svoji svéráznou atmosféru :)

Vymazat
  9. Krásné fotky, Tenerife je hodně lákavé a snad se tam taky jednou vydám. Taky jsme to teď měli s letenkama při posledních výletech celkem divoké, už dokonce došlo na přespání na letišti.

Odpovědi
    1. Tenerife je super, držím palec, ať ti výlet na Kanáry brzo vyjde!
      Jo, my už spali na letišti taky, před rokem v Edinburghu :D :D

Vymazat

Už jste četli tenhle článek?

Chorvatsko 2023

Tenhle příběh začíná… téměř koupí letenek do Kodaně. Konec března se blíží a já potřebuju vybrat loňskou dovolenou a pokukuju po solovýletu do Dánska...

A co tento?

Tenerife 2022 - Teide & Loro

I když mi přijde, že už je to snad měsíc od chvíle, co jsme vkročili na tenerifskou půdu, opak je pravdou: je za námi pouze pět dní a před námi jenom dva...

A nebo tenhle?

Jizerky 2023

Rok se s rokem sešel, podzim za okny vystřídal léto a to pro nás znamená jediné: je čas se zase sejít. S mojí bandou, zašít se na chatě v horách, na naší tradiční...