Z Českého Švýcarska do Karlových Varů

7.8.21

S plánováním letošní dovolené jsme byli velmi opatrní. Vlastně jsme téměř nic neplánovali. Občas kolem nesměle proletěla myšlenka na Finsko nebo snad Švédsko, ale s postupujícím časem bylo čím dál tím jasnější, že tentokrát se za hranice nepodíváme. A ono to ani nebylo nijak zásadní - hlavní pro nás bylo to, že na chvíli zmizíme z Brna pryč, pod stan, do lesů... :)

A tak jsme jednoho dne nacpali do auta pár nezbytností a vyrazili na sever!

Naše putování se dá rozdělit na tři části:

[1] České Švýcarsko

První zastávkou se staly Jetřichovice - malé městečko hned vedle NP České Švýcarsko. Přijíždíme sem večer, stylově v tom největším slejváku. :D S úlevou zjišťujeme, že v kempu je spousta místa, okýnko s jídlem a dokonce koupací nádrž, a tak se zde na příští tři noci zabydlujeme.

Z Jetřichovic pak vyrážíme kouknout se na Pravčickou bránu (MAPA - naklikáno pouze po uzavírku u Šaunštejnu - v době naší návštěvy se to tam dalo obejít náhradní trasou a pokračovat po červené dál). I když je potřeba k ní od zastávky busu nastoupat poměrně slušných pár metrů, jde to rychle a překvapivě nenáročně. U Brány si pak kupujeme za 100Kč vstupenku abychom si mohli prolézt jinak nepřístupné cestičky s parádními výhledy do okolí.

Po kafi, kofole, zakoupení pohledů a naprosto nečekaným setkáním se s kamarády z Brna, kteří se vyskytli v ten samý čas na tom samém místě, pokračujeme po červené dále mezi skalami. V hospodě na Mezní louce slupneme oběd a necháváme se pak červenou vést přes Malou Pravčickou bránu až na Skalní kapli a odtud po modré do Jetřichovic.

Jelikož s sebou vezeme i kola, druhý výlet tak pojímáme cyklisticky (MAPA). Nejprve obhlídneme zbytky Dolského mlýna, pak pokračujeme na rozhlednu na Pastevním vrchu, odkud je krásný výhled na Růžovský vrch, sjedeme do Srbské Kamenice a na chvíli se zdržíme prohlídkou dvou otevřených řopíků (na Naučné stezce lehkého opevnění). A odtud pak zpátky do Jetřichovic :)

Dolský mlýn je sice zřícenina, ale za to je velmi populární mezi filmaři. Natáčela se tu například Pyšná princezna :)

Rozhledna na Pastevním vrchu:

Růžovský vrch:

Řopík:

A poslední výlet v Českém Švýcarsku nás zavedl z Jetřichovic přes zelenou a červenou na vyhlídku Rudolfův kámen a odtud pak na dvě úžasná místa: Vilemíninu stěnu a Mariinu vyhlídku (MAPA).

Mariina vyhlídka:

[2] Tiské stěny

V Českém Švýcarsku by se dalo zůstat mnohem déle, o tom žádná. Jelikož ale toužíme poznat i další místa, přesouváme se dále. Nejdřív trochu prozkoumáne Děčín - projdeme se kolem zámku, pokocháme se rozvitým pávem, prolezeme pár uliček ve městě a dáváme si skvělou kachničku v Pho Hanoi. :)

Copak rozvitý páv, ale viděli jste někdy odpočívajícího páva? :D

Kachnička.... (c)David

Poté uz je na čase zakotvit mezi Tiskými stěnami v Ostrově. Hlavní kemp je bohužel plný, ale k naší radosti nacházíme místo na tábořišti kousíček vedle (TADY). K dispozici toho sice moc není - řada ToiToi, kohoutek s vodou, a skvělý foodtrack s posezením - ale nikdo kolem nás skoro není, je tu ticho a možnost si udělat ohýnek.

(c)David

V téhle oblasti máme v plánu dvě aktivity. První je výšlap na kole (MAPA). Začínáme ničím menším než vyškrábáním se na Děčínský Sněžník (šlo to poměrně dobře :)), který nás odměňuje krásným výhledem do dalekého okolí ze své Sauronovsky vypadající kamenné rozhledny.

Pokračujeme pak dál na Kristin hrádek, rovnou, ale za to z kopce do kopce zvlněnou cestou jménem Telefonka, na chviličku zabloudíme do Německa, abychom se dostali zase zpátky do Ostrova

Večer se pak ještě projdeme přes Ostrovské skály k rybníku na koupačku :)

Druhý výlet směřujeme kam jinam než přímo do Tiských stěn. Z tábořiště se tam dá pohodlně dojít po zelené. Na velkou část dne jsme tak měli o zábavu postaráno - nezdá se to, ale skalní městečko je opravdu rozsáhlé a je pořád na co koukat :)

[3] Krušné hory a Jáchymov

Poslední oblastí, kterou máme v plánu navštívit, a podle které ostatně celou dovolenou pořád nazýváme, jsou Krušné hory. První zastávkou v nich je zřícenina hradu Hasištejn s krásným výhledem na elektrárnu Prunéřov

Druhou je pak vesnička uprostřed ničeho: Měděnec. Rychle koukneme na kamenné Sfingy, podivíme se nad ospalostí a opuštěností tohohle krásnýho místa na hřebenu hor, rozhlídneme se po kraji z vršku Mědník a nakonec si v (asi jediné) fungující hospodě dáme oběd.

Kamenná Sfinga:

Hornická krajina...

A pak už frčíme směr Jáchymov. Projíždíme kousíček pod Klínovcem, a protože cedule hlásá, že na vršek je to asi kilometr, odbočujeme s myšlenkou někde zaparkovat a projít se. Jaké ale je naše překvapení, když jedeme, jedeme, a najednou, bez zákazu, bez závory, se ocitáme přímo na vrcholu Klínovce! Horská turistika level PRO :D

Chvilku se kocháme panoramatickou mlhou a poněkud rozpadlými budovami a pak už konečně sjíždíme dolů do Jáchymova a zabydlujeme se U Adama (web).

Jáchymov (WIKI) má asi většina lidí spojený hlavně s těžbou uranové rudy a komunistickými lágry. Historie tohohle místa ale sahá mnohem dál - už v 16. století se tu těžilo stříbro a další kovy a razily tolary. Uranovou rudu, radioaktivitu, radon atd tenkrát nikdo ještě neznal, a tak, narazili-li horníci na podivný šutr, ve kterém nenašli nic užitečného, odhodili ho pryč, a nazvali ho smolinec - měli prostě smůlu, protože žádné stříbro nebo něco jiného vhodného v něm nebylo. Lidé si ze smolince pak stavěli domy či jím barvili sklo, průměrný dožitý věk horníka byl 35 let a nikdo o ničem nevěděl. Až za pár století přišel smolinec do ruky Marie Currie Sklodowské a najednou bylo jasno - domy září, voda v dolech září, lidi velmi často umírají na nemoci z ozáření.

Jáchymov působí tak nějak zvláštně. Vedle fungl nových budov se krčí ty staré, mnohdy skoro rozpadlé a z nejrůznejších důvodů opuštěné. A na každou stranu je to pěkně do kopce!

Mezi lety 1949-1961 vzniklo v bezprostředním okolí Jáchymova několik tzv. Trestaneckých pracovních táborů, kam tehdejší režim odklízel všechny nepohodlné - trestance a politické vězně. V otřesných podmínkách tu (vedle placených smluvních horníků) dolovali uranovou rudu pro zbrojní účely SSSR po druhé světové válce. Na uranu tak přicházíme nejen o spousty peněz (SSSR ho nakupuje za cenu příznivou pro něj, zdaleka ale ne pro nás) ale taky o spousty lidských životů (z nichž o konci mnohých dodnes nevíme vůbec nic).

Ale ještě než se Jáchymov stal místem utrpení v uranových dolech, vzniklo v něm právě díky nerostnému bohatství něco unikátního: první radonové lázně na světě zaměřené na léčbu pohybového aparátu, které fungují dodnes. A i když radonovou koupel si jen tak nedáte (je potřeba vyšetření atd), tak v areálu lázní si můžete zajít na bazén a do parádní saunové zóny :)

První den v Jáchymově zahajujeme návštěvou muzea, které nás překvapilo svou rozlohou i záběrem (nerosty, horniny, historie, mince, lágry,...). Odtud se pak vydáváme na naučnou stezku Jáchymovské peklo (MAPA). Po žluté stoupáme k Nikolaji, odtud pak na bývalý důl Eduard a protože se horší počasí, zkracujeme si trochu trasu po červené a nakonec lesem docházíme celí promočení (a bohatší o 5 pravých hřibů) do hotelu Berghof na Rovnosti, kde se zachraňujeme česnačkou. Odtud už to po žluté a modré došlapeme za chvilinku zpátky do Jáchymova, s krátkou zastávkou mezi zbytky hradu Freudenstein

Druhý jáchymovský den trávíme trochu jinak - kupujeme si celodenní jízdenku na lanovku na Klínovec (690Kč, r. 2021) a s našimi koly se vydáváme vyblbnout do Trail Parku (web) :) Ano, přiznávám se bez mučení, měla jsem z toho docela obavy, na kole nevyzařuju úplnou jistotu, ale modrý trail jsem zvládala, myslím, celkem obstojně a ani jsem neměla hrůzu v očích :D

(c)David

Z Klínovce se ten samý den, poté, co jsme se vyřádili na trailech, jedeme ještě podívat přes Boží Dar a Božídarské rašeliniště (vážně krásná oblast) do pivovaru Rýžovna na polívku a odvážíme si jejich fakt dobrý pivo s sebou na večer :) (MAPA)

Nad Rýžovnou... (c)David

Poslední den naší epické dovolené rozhodně není flákací. Nejprve doháníme resty v Jáchymově - jdeme se podívat do průzkumné Štoly č.1 (web). Zde doporučuju objednat si prohlídku předem, je o ni docela velký zájem :)

Na doporučení se pak ještě zastavujeme v Horním Žďáru, kde se nachází na seznamu UNESCO zapsaná Rudá věž smrti (web). Právě zde se uranová ruda z dolů vozila a ve věži drtila a třídila. Lidé - povětšinou vězni nepohodlní režimu - zde pracovali bez jakýchkoli ochranných pomůcek a většinou bylo tohle místo jejich konečnou. (Možná vám něco řekne výraz MUKL - Muž Určený K Likvidaci.)

Pohled do vrchu věže...

A abychom nekončili tak smutně, mám tu pro vás ještě jednu zastávku - Karlovy Vary :) Sice nám pár minut po příjezdu začíná pršet a je docela zima, ale i tak zvládáme projít alespoň vetší část kolonády a dokonce si i srsnout ze dvou pramenů :)

Tak toliko k výjezdu na severozápad! Byli jste taky na některém ze zmíněných míst? Nebo na nějakém úplně jiném, které stojí za návštěvu? :)

Vaše Jíťa

------------

A na úplný konec ještě pár odkazů: