Sjíždění Vltavy 2022

9.8.22

...druhá - ta mokrá - fáze jihočeské dovolené...

...WARNING: bude to hodně povídací!

...první fáze je zde: Jižní Čechy 2022

Vyšší Brod, ráno. Voda. Všude. V řece, na zemi, ve vzduchu. Sedíme v hospodě a s obavami sledujeme vývoj počasí na radaru mezitím, co se hodinové ručičky neúprosně blíží k času vyplutí. Auta už jsou přeparkovaná mezi začátkem a cílem, všech 10 kamarádů, na které jsme tu s Davidem od předchozí noci čekali, v pořádku dorazilo. Jen déšť ne a ne přestat.

Ve 13:00 je nám jasné, že suší nevyjedeme. Vyzvedáváme si lodě, vesty, pádla a sudy, nabalíme, a spouštíme naše plavidla na vodu. Akce Vltava 2022 začíná. A stylově, po pár záběrech, pršení ustává :)

Máme před sebou čtyři dny na vodě a čtyři zajímavé úseky Vltavy. Vyplouváme těsně před začátkem prázdnin, takže na vodě za celou dobu téměř nikoho nepotkáváme - kromě plovoucích stánků s drinky :D Vody je, vzhledem k bouřkám v posledních dnech, dost, není to povodňový stupeň, ale i tak to frčí slušnou rychlostí a peřejky nám pokaždé notně nacákají do lodi.

ÚSEK I: Vyšší Brod -> Rožmberk nad Vltavou

...cca 10km, trasa: https://mapy.cz/s/pezozuvura

Vzhledem k pozdějšímu vyplutí měníme lehce plány a první úsek zkracujeme jen do Rožmberka. I tak je to ale výživných 10km. První jez (Bílý mlýn), zvládáme všichni skvěle, i přes to, že se na něm nachází pěkný skok. Druhý jez, Herbertov, nás ale vymáchá všechny. Což o to, není ani tak problém se trefit do šlajsny, ale za jezem jsou dlouhé peřeje, které naše poněkud vratké Vydry plní vodou rychleji, než by bylo vhodné, a někteří tak s lodí prostě pomalu klesnou ke dnu :D S jinými zase peřeje praští o stěnu a ztroskotání je nevyhnutelné. Bohužel, jedna loď nám odplouvá sama v dál, a nebýt jediné statečné posádky, která přežila peřeje, nechytili bychom ji už asi nikdy (tato statečná posádka se při záchrané akci taky vyklopila, aby jí to nebylo líto). Trosečníky bez lodi zachraňují rafťáci a tak se po chvílích mokra, zmatku a lehkého zoufalství všichni zase potkáváme.

Posledním jezem je ten Rožmberský - ten zvládáme docela dobře, vyklopí se nám jen jedna loď - zrovna ta samá, která nám před chvílí chtěla utéct. V kempu ale přichází nemilé zjištění. HonzaD, půlka posádky utíkající lodi, má v sudu vodu a všechny věci durch mokré. Bohužel je už večer a v kempu ho nikde uvnitř už neubytují. Depresi nakonec střídá úleva, když najde azyl v apartmánu hned vedle kempu a může tak nerušeně sušit :D Zážitky prvního dne pak jdeme probrat do hospody U Martina - a jen co dosedneme, spouští se pěkná bouřka :D

ÚSEK II: Rožmberk -> Český Krumlov

...cca 22km, mapa: https://mapy.cz/s/gabufevoma

Ráno nás budí sluníčko a i když jsme se moc nevyspali (v jednom ze sousedních stanů se odehrával podivný mental breakdown), těšíme se na další úsek Vltavy. K naší úlevě se HonzoviD povedlo vše usušit a rozhodl se na cestu nevykašlat. Abychom jemu a jeho parťákovi Máriovi zlepšili lodní komfort, vyměňujeme jejich loď (Gatz Yoho) za nafukovací Pálavu se slovy: "to nepřevrátíte!" Více jsme se nemohli mýlit...

Asi za 1.5km začíná drama. Pálava, poněkud podivně nakloněná a zlomená, odmítá spolupracovat s posádkou, převrací se břichem vzhůru, odplouvá dál, jako by se nechumelilo, a HonzuD s Máriem zanechává jen s jedním pádlem uprostřed Vltavy na malinkém ostrůvku (který jsme později překřtili na Ostrov Československého Ztroskotání). Ostatních pět lodí je naštěstí vpředu a daří se jim Pálavu odchytit a po náročné operaci - zahrnující vysekávání pobřežních kopřiv pádlem, vylévání vody a přesedání mezi loděmi - dopravit na správnou stranu řeky a vytáhnout na břeh. Posádka Pálavy mezitím na svém ostrůvku laboruje o nejlepším způsobu dopravení se na břeh. Po uplynutí celého tisíciletí se odhodlávají do vody, jeden přejde v klidu, druhému to podklouzne a pádlo, které drží, bohužel nehází před sebe do křoví, ale do boku, přímo do proudu. :D Záchranná akce se tak znenadání rozrůstá o dalšího člena - náhodného vodáka, který obětavě skáče do vody a loví pádlo, dřív, než o kus níž odstartovala naše záchranná jednotka :D

Vidíte ten ostrůvek uprostřed? Tak to je on. :D

Záchrana Pálavy... (c)HonzaK

Se slovy "Už nikam nejedu, se*u na to, jdu na vlak!" se k nám tedy připojují i naši trosečníci. Ač se už tenhle večer budeme celé příhodě chlámat a od smíchu nás budou bolet břicha, momentálně je nálada ve skupině dosti ponurá. Prokletou posádku rozdělujeme, Pálavu s vyfukujícím se pravým bokem (pravá příčina zkázy) dofukujeme a na nejbližším místě (Nahořany) vyměňujeme - jak o pár km později zjistíme, že za Pálavu, které se pro změnu vyfukuje dno :D Po tomto neskutečném debaklu s nafukovačkami lámeme nad půjčovnou Ingetour hůl a místo Pálavy bereme plastovou Vydru. Mimochodem, u Nahořan v kempu Branná u Kanaku mají fakt dobrý bagetky s trhaným masem :)

Na konci dne nás čekají dva jezy. První, Pečkovský mlýn u Větřního, je pěkně dlouhý sešup betonovou uličkou. I když na něj někteří koukají s podezřením, daří se nám ho všem sjet a dost si to užijeme :) Zažíváme tu taky novinku - vyklopení před i po jezu - v režii HonzyV a HonzyD :D

Druhý jez, U Papouščí skály, je taky docela v pohodě - jedná se o dřevěnou lavici s peřejkou na konci. Pár z nás se vyklopí, ale už nic neuplave. A večer pak vyrážíme na procházku do Krumlova a večeři si dáváme U Bejka (skvělý poměr cena-množství jídla).

ÚSEK III: Český Krumlov -> Zlatá Koruna

...cca 17km, mapa: https://mapy.cz/s/dunovalaju

Jestli jsme si v předchozích dvou dnech nemohli stěžovat na množství vody, třetího dne se situace razantně mění - najednou je hladina asi 6cm nad úrovní sucha. Vzhledem k tomu, že před sebou máme obávané krumlovské jezy, nás stav vody dosti uklidňuje.

Jez v Rechli pod dřevěným krytým mostem sjíždíme na jedničku. To se ovšem nedá říct o jezu U Liry - sešup dolů s následnou velkou protivlnou nás, kteří nepřenášíme, vymáchá všechny. Slogan hospody na břehu hned vedle jezu "Vylej se u Vrby" tak opravdu nekecal :D

Jez U Liry...

Osvěženi Vltavou se až na jednu loď úspěšně popereme s jezem Mrázkův mlýn a frčíme vstříc poslednímu jezu, U Jelení lávky přímo pod hradem. Toto místo nás přesvědčí o síle kolektivního myšlení - přímo uprostřed šlajsny totiž vězí velká kláda a nechce se hnout. Nekonečné minuty stojíme nahoře, koukáme na kládu, přemýšlíme, jestli do ní jít šťouchnout, nebo to zkusit projet a jak moc nás pomlátí, když ji trefíme. Síla 12 zoufalých pohledů nicméně způsobuje náhlý pohyb a následné odplutí klády doprovázené našim jásotem :D Sjezd už je pak navýsost pohodlný, i díky nízkému stavu vody a kartáčům ve šlajsně.

Pokocháme se z vody krumlovským panoramatem a necháme se unášet dál vstříc Zlaté Koruně. Zastavujeme jen na tábořišti Marina, abychom zdlábli oběd - grilují se tu makrely, hermelíny a další dobroty a borec po zhotovení každé objednávky řve z plných plic na celé okolí: "Makrela! Dvě makrely!! Tři makrely!!! ČTYŘI MAKRELY!!!" - z čehož chytáme záchvaty smíchu :D

Ve Zlaté Koruně se, po jezu, kde já, zanechána na háčku v lodi, během vylívání vody kelímkem málem odplavu v dál, do kempu se dostaneme všichni celí, zdraví a s kompletní výbavou. Stihneme postavit stany, prohlédnout si z vnějšku klášter a sotva se spustí liják, zapadneme do restaurace Pohoda. Mají to tam sice zařízené spíše na venkovní posezení, ale pan majitel je tak nadšený, že v dešti někdo došel, že nás nechal obsadit veškeré židle a dva malinké stolečky uvnitř a čile nás zásoboval pivem a skvělým jelením gulášem :)

ÚSEK IV: Zlatá Koruna -> Boršov

...cca 20km, mapa: https://mapy.cz/s/nugopodase

Včerejší "téměř stav sucha" střídá poslední den plavby stav úplně opačný - vody je zase nějak moc. A to tak moc a tak rychlé, že první půlku trasy zvládneme za 1:10h, každý s hektolitrem vody v lodi nacákané od peřejí, a vděčně se vyplácneme na sváču v Čertyni. Aby si HonzaD nestěžoval, že už není v centru všeho dění, praská pod ním lavička :D

Jezy máme na pořadu dne dva: U Rybů - ten je rozbitý a připomíná spíš takovou větší vlnu, kterou jde v pohodě sjet; a Zátkův mlýn - ten je uzavřený a sjíždět se nesmí. Lodě tedy přenášíme, ale bez srandy se to každopádně neobejde - proud od koruny hráze je hodně prudký a při snaze se přes něj dostat a zůstat na středu řeky nás to s Davidem pošle pěkně do vegetace na břehu a keře nám pročešou vlasy :D

Jez U Rybů není ani vidět...

...zato na Zátkově mlýně je to pěkný hukot...

No, a pak už jen dojíždíme do Boršova, naposledy kotvíme, odevzdáváme lodě, sníme pod mostem na posilněnou pizzu a rozjíždíme se všemi směry - někdo domů, někdo na další etapu cesty...

...o které vám povyprávím dalším článku! Připravte se na krásné výhledy a spoustu zvířátek :)

Vaše Jíťa

Pár poznámek na konec:

• lodě jsme půjčovali od Ingetour ve Vyšším Brodě. Jejich nafukovací lodě nedoporučujeme, plastové Vydry byly OK. Web: http://www.ingetour.cz/pujcovna-lodi-raftu
  • oproti loňské Sázavě byla Vltava náročnější - hlavně tedy díky stavu vody. Zároveň má ale udržovanější jezy - na Sázavě je to větší punk :)
  • věci v sudu je fajn zabalit do několika menších pytlů na zvýšení šance uchování alespoň nějakých věcí v suchu
  • Doporučujeme Vodáckou navigaci - aplikace do mobilu (odkaz), případně info na mapy.cz u každého jezu.
  • vesty OPRAVDU fungují a při vyklopení vám dokážou neskutečně pomoct v udržení se na hladině a chytání proviantu - nemáte je s sebou na okrasu ;)
  • Povídání o Sázavě 2021 je zde: Sázava 2021
  • fotky jsou převážně z mobilu nebo vystřihnuté z videí z GoPro. Ze zrcadlovky jsou jen ty z procházky po Krumlově :)

Mohlo by vás zaujmout...

11 komentářů

1. Vltavu jsem nikdy nejela a taky je to už pár let, co jsem na vodě byla. Trochu mě mrzí, že jsem nikdy tuhle vodu s kámoši, která je o pohodě a pití rumu na lodi nezažila. Na vodu jsem vždycky vyrazila pouze jako ještě nezletilá s mým volejbalovým týmem, kde to byl spíš kondiční trénink. :D :D Čas to někdy napravit. Tady v Bulharsku se ale jezdí spíš válet na lodě a jachty než na klasickou řeku jako u nás v ČR. O vodácké navigaci slyším poprvé.. je vidět, že nejsem žádný zkušený vodák.. :D

Odpovědi
    1. Hm, tak rumu jsme letos vypili podstatně méně než vloni - v četných peřejkách nešlo moc soulodit a předávat si placatku :D Já na vodě byla teď podruhé v životě, taky mě to v těch pubertálních letech minulo :D a vodácká navigace je skvělá, člověk alespoň ví, co ho čeká a jak vypadá další jez... Kéž by ji všichni používali...

Vymazat
  2. Wooow! Měli jste to tedy pěkně pestrý s pěknými zážitkami 😀. Na vodu jsem takhle nikdy nejela, ale kdysi na táboře jsme chvíli jeli po vodě (asi 3 dny), ale děsně se mi to líbilo a bavilo mě to, jen jsme nikdy nic nesjížděli a přes jezy vždy loďky přenášeli 🙂.

Odpovědi
    1. Jojo, letos to bylo opravdu výživné :D ale vodu můžu jen doporučit, je to skvělý relax a úplně něco jiného než turistika nebo kolo :)
      My teda přenášíme jen když je to nutné a jinak se snažíme šlajsny sjet a nebo je nějak prostrkat - bez toho, že bychom nějak riskovali existenci sjížděním jezu přes korunu....

Vymazat
  3. Já jsem na vodě nikdy nebyla a ani mě to neláká, hrozně bych se bála že se převrátíme :D Ale fotky jsou fakt úžasné, hlavně že jste si to užili!

OdpovědětVymazat
  4. Naprosto skvěle sepsaný článek, hltala jsem každé slovo! :D Fotky taky naprosto krásné! Musela to být neskutečná zábava, i přes některé neduhy.

Odpovědi
    1. Děkuju, těší mě, že se ti to dobře četlo - ono se to vlastně psalo samo už za jízdy :D Jo, letos to byla hodně velká sranda, nebylo to lehký, ale nasmáli jsme se neskutečně :)

Vymazat
  5. Článek parádní, ačkoliv zrovna vodácké aktivity si ráda nechám utéct, a tak tentokrát ani nezávidím, jakože spíše některé účastníky lituji :D. Obdivuji nádherné fotky z Krumlova, to muselo být s pořádným foťákem úplná radost fotit.

Odpovědi
    1. Letos to byl opravdu mazec, od začátku do úplného konce (kdy ještě Máriovi při finálním vyloďování uplavala lahev :D). Ale užili jsme si to, zase to bylo jinačí, než loňská líná Sázava :)

Jojo, využila jsem toho, že jsme jedno auto parkovali v Krumlově a schovala si do něj foťák a mohla si tak přivést trochu lepší záběry, než jen z mobilu :)

Vymazat
  6. Vodu jsem jela jen jednou s rodiči, když mi bylo asi 8 let, ale vzpomínám na to doteď. To bylo zážitků! :D Dostala jsem pádlem po hlavě, zažili jsme úžasnou bouřku na Lipně, kdy nám voda vyplavila stan a přespávali jsme ve starém opuštěném hotelu, kde kapala ze stropu voda a mlátily sebou okenice... Prostě krása :D. Mamka si tam taky vymkla rameno.
    Ale v dospělosti jsem se už na vodu nikdy neodvážila a myslím, že si to nechám ujít. :D Ale pěkně se o tom čte.

Odpovědi
    1. Tyjo to je spousta zážitků na jednu vodu :D pádlem jsem ještě nedostala, ale na Lipně jsme potkali skupinku, kterým propršely stany, všechno měli mokré a skončili ještě před vyplutím:D

Vymazat

Už jste četli tenhle článek?

Chorvatsko 2023

Tenhle příběh začíná… téměř koupí letenek do Kodaně. Konec března se blíží a já potřebuju vybrat loňskou dovolenou a pokukuju po solovýletu do Dánska...

A co tento?

Tenerife 2022 - Teide & Loro

I když mi přijde, že už je to snad měsíc od chvíle, co jsme vkročili na tenerifskou půdu, opak je pravdou: je za námi pouze pět dní a před námi jenom dva...

A nebo tenhle?

Jizerky 2023

Rok se s rokem sešel, podzim za okny vystřídal léto a to pro nás znamená jediné: je čas se zase sejít. S mojí bandou, zašít se na chatě v horách, na naší tradiční...