Šumava 2022

8.9.22

...třetí - národněparková - fáze jihočeské dovolené....

Otřít mastný prsty od pizzy, do auta nacpat všechny věci, co po předchozích čtyřech dnech nasákly vůni Vltavy a hurá z Boršova na Šumavu! Eh, teda, nejdřív na nákup...

Týden cestování máme za sebou - po cyklistických Jižních Čechách (článek) a kanoistické Vltavě (článek) nás teď čekají hluboký lesy, hustý borůvčí, klid a ticho Šumavy. Vracím se za ní po 5 letech (článek) a opravdu se těším, jen mám maličko strach, že se mi, až bude konec, bude zase hodně stýskat...

V Lipce u Kubovy Huti obsazujeme byteček v domku u Kameňáka (web).

Prvním výletem je cyklovýšlap za pramenem čeho jiného, než Vltavy. Přijde mi tématické podívat se, kde pramení řeka, po které jsme se plavili. A tak si to šlapeme z Lipky do Borové Lady, na krásný Knížecí pláně a přes Bučinu na pramen. Odtud pokračujeme s davem cyklistů nahoru do Kvildy na oběd, sjedeme k Borové Ladě a koukneme se na Chalupskou slať a Sovinec (web), dáme zmrzku a škrábeme se nekonečným kopcem až na Alpskou vyhlídku. Alpy sice vidět nejsou, ale kochačka je to hezká :D No a pak už jen sjezd dolů do Lipky :)

Mapa: https://mapy.cz/s/copokusepa

Knížecí pláně...

Pramen Vltavy....

Chalupská slať...

Alpská vyhlídka...

Druhý šumavský den se rozhodujeme protáhnout nohy chůzí - a to hned na nejvyšší vrchol Šumavy, Plechý (1378m)! Nejdřív se lokálkou dopravujeme do Nového Údolí u Stožce a odtud už šlapeme po červené nahoru. Jde to dobře, širokou cestu brzy střídá lesní pěšinka, a netrvá dlouho a rozhlížíme se po okolí z Třístoličníku a hned vedle čouhajícího německého Hochsteinu. Chtěla bych vás tu upozornit na restauraci Berggasthof Dreisessel na Třístoličníku. Což o to, klobásky mají dobrý, ale karty nepřijímají a sice berou i české koruny, ale v drastickém kurzu 30Kč/1Euro. Vydřiduši.

Trochu zklamaní z nepříznivého kurzovního lístku se šineme po červené dál, přes Trojmezí až na vrcholek samotného Plechého. Odtud pak slézáme po žluté a naučné stezce dolů k Plešnému jezeru a kolem Schwarzemberského kanálu už celí uondaní doškobrtáme na vlak do Nové Pece.

Mapa: https://mapy.cz/s/nanesutura

Trojmezí...

Plechý...

Plešné jezero...

Třetí výlet je takový odpočívací a začíná... v hospodě. :D Teda, vlastně v pivovaru jménem Lyer na Modravě, kam jsme se vypravili ochutnat jejich pivko a dát si oběd (vaří fakt dobře). Se spokojenými bříšky se pak vydáváme na cestu: nejdřív po naučné stezce až na Rechelský most, dál k Antýglu a odtud po červené na Čeňkovu pilu. Celou cestu kolem nás zurčí Vydra (a půlku cesty i Vchynicko-Tetovský kanál) a my ji sledujeme až k jejímu soutoku s Křemelnou, kde vzniká Otava.

Mapa: https://mapy.cz/s/mumukerema

Čtvrtého dne míříme na jih, do Lipna nad Vltavou, konkrétně na Slupečný vrch a Kramolín. Našim cílem ovšem není známá Stezka korunami stromů, nýbrž místní cyklotraily. Podaří se nám pěkně promoknout na lanovce, zabahnit se od hlavy k patě, ale užijeme si to. Flowtrail zvládne každý, modrý trail je už trochu výživnější a na červený jsem se radši nepouštěla :D Přišlo nám ale, že na vršku u lanovek trochu podcenili množství turistů - když se všichni během deště nahrnuli do jediné hospody u Stezky, nebylo si kam sednout a na smažák jsme čekali docela dlouho :D

Jelikož už jsme někteří dva týdny na cestách, začínáme být dost unavení. A tak vyhlašujeme propršený pátý šumavský den jako odpočinkový a po palačinkové snídani se jedeme prachsprostě vykoupat do Sušic na bazén :D Navazujeme návštěvou podnikové prodejny HighPoint a obědem u Pípy a Vývrtky na náměstí, pořizujeme si další hru do sbírky (Shit Happens) a ve společnosti pěti větrníků z cukrárny se ubíráme zpět do Lipky. Hrajeme hry, odpočíváme, krmíme se a je nám fajn :)

V pátek, šestý den, se rozdělujeme na dvě skupinky, pěší a cyklo, které mají ale dost podobnou trasu. Přesouváme se do mých milovaných Prášil a vydáváme se dobýt Poledník a blízké okolí. Zůstávám tentokrát v pěší skupině, a tak nejdřív zajdeme pozdravit kachny na Prášilské jezero, vylezeme na Poledník (včetně věže na jeho vršku, ve které je výstava hezkých šumavských fotek) a severní stranou se vracíme zpátky do Prášil. Mimochodem, v Prášilech mají teď nový zajímavý betonový kostel bez střechy :)

Mapa: https://mapy.cz/s/gasogotuna

Prášilské jezero...

Poledník...

Konečně se mi splnil sen a z věže na Poledníku jsem viděla víc, než jen panoramatickou mlhu :D

Zastavili jsme se i na kafe a zákusek do cukrárny Pampeliška :)

Ten den se mi plní ještě jeden sen: podívat se do vlčího výběhu u Srní. Parkoviště je za 100Kč, zbytek je zdarma, a to včetně moc hezkého informačního centra, kde se o vlcích dozvíte snad úplně všechno. A na vlky určitě narazíte - procházíte se přímo nad jejich výběhem a oni pod vámi pobíhají, povalují se, nebo okusují borůvky :D

Poslední celý den na Šumavě je tady! To si žádá naposledy osedlat naše dvoukolová přibližovadla a vydat se na Boubín. Naučná stezka na vršku je sice zavřená, ale okolní cesty se v pohodě dají projet a dostaneme se i na rozhlednu, na které nás zaujme originální způsob výběru vstupného - samoobslužný turniket poháněný solárem. Bere i karty :D

Dojedeme se kouknout až na Soumarský most, odkud se dá na lodi sjíždět Teplá Vltava. V nedaleké hospodě dáváme oběd a pak se vlakem dopravujeme do Lipky.

Mapa: https://mapy.cz/s/fotocefaho

Nastává šestnáctý den naší nabušené dovolené! Přijde nám ale, že jsme pryč snad víc jak měsíc a prví den, kdy jsme přijeli do kempu v Nové Bystřici, se nám ztrácí někde v mlze. Bylo to celé výživné a zážitky neskutečně nabité! Dobrodružství ještě ale není tak úplně konec - po zabalení a opuštění Lipky míříme do Hluboké nad Vltavou! Ochtnáme pivo z místního minipivovaru, okoukneme zámek a první prohlídkový okruh a parkem doťapkáme na skvělý oběd do Lovecké chaty (web).

Po obědě si dáváme procházku až do Zoo Hluboká, nacházející se u Munického rybníka. Máme za to, že je to taková malá ZOO, ale stejně v ní strávíme skoro celé odpoledne a odcházíme úplně přezvířátkovaní. A přiznávám, největší radost mám ze zástupců marmotů (horských svišťů) - ty v ČR jsou už jen v Praze a Chomutově :)

Nu, a je tu konec naší třífázové dovolené a taky konec tohoto vyprávění. Jak vidíte, i v té naší malé zemičce se dá podniknout dlouhá, zážitky naplněná cesta. Jasně, nemáme u nás takový hory jako třeba v Kanadě nebo pouště jako v Emirátech, ale jsem zastáncem názoru, že všude je to hezký a že si to hlavně musíme chtít hezký udělat. A věřte mi, po oněch 16 dnech jsme se do Brna vraceli utahaní a vyzážitkovaní dosytosti. :)

A teď mi řekněte něco na oplátku vy - kam jste se v létě vypravili a/nebo kam se chystáte? Jaká byla zatím ta nejhezčí cesta, kterou jste podnikli? :)

Vaše Jíťa

Mohlo by vás zaujmout...

16 komentářů

1. To jsou krásné fotky! Ta příroda... a vlci, tak blízko!

Ela

Odpovědi
    1. Vidět vlka takhle zblízka byl opravdu zážitek! :)

Vymazat
  2. Moc pěkný a obsáhlý článek 🙂. Šumavu miluju, moc se mi tam líbí a moc ráda se tam vracím, jen škoda, že je pro nás trochu z ruky, jinak bych tam byla pečená - vařená 😀. Je skvělé, že jsi přiložila odkazy na mapky, na trasy kudy jste šli a co jste navtívili, to se bude hodit při plánování nějakého výletu 🙂 a jinak, moc pěkné fotečky 🤗📸. Na Třístoličníku jsem byla jen v zimě a jednou, ale moc ráda bych se tam podívala i v jiném ročním období 😀.

Odpovědi
    1. Děkuju :) Jsem ráda, že jsou mapky k užitku, přijde mi fajn vždycky tu trasu nasdílet a ne jen složitě popisovat, kudy se jde :D Šumavu zbožňuju, ale taky ji mám daleko, z Brna to je docela kus :( Ale snad se mi tam zas povede brzy vydat :)

Vymazat
  3. To je krása! Většinu výletů tentokrát znám, jen na Lipně a Trojmezí jsem ještě nebyla. Poledník je moje oblíbená rozhledna, na první pohled vyvolá ten juchuu pocit "jé, tady jsem kdysi stála!". :) Vlčí výběr je neskutečný, vůbec jsem netušila, že u nás něco takového máme. Při příští návštěvě Šumavy jasný hlavní cíl.

Odpovědi
    1. Vidíš, pro mě to bylo letos hodně nové, z těch všech míst jsem předtím byla jen na Poledníku a kolem Vydry - právě proto jsem letos plánovala, že se podíváme na tu "dolní" část Šumavy a pěkně to vyšlo :)

Vlčí výběh doporučuju, strávili jsme tam spoustu času jejich pozorováním i pak v infocu dole, které je na informace opravdu bohaté a hezky udělané :)

Vymazat
  4. To jste teda měli krásnou dovolenou. Na vlčí výběh na Šumavě bych se chtěla podívat, stejně tak na Plešné jezero. Takže nejspíš na příští rok naplánujeme podobnou dovolenou jako vy :)

Odpovědi
    1. Obě místa můžu jen a jen doporučit! Ale na Šumavě je krásně všude :)

Vymazat
  5. Nádherné fotky! Ja som ešte na Šumave nikdy nebola, tak som ju navštívila aspoň takto virtuálne vďaka tomuto článku :)
    What a fancy world

Odpovědi
    1. Děkuju :) Tak třeba se ti taky brzy povede se tam podívat :)

Vymazat
  6. Nádhera, věřím, že to byl skvěle strávený čas a máš teď spoustu krásných vzpomínek

Odpovědi
    1. Ano, byla to krásná dovolená, na Šumavu se moc ráda vracím :)

Vymazat
  7. Krásné fotky a zážitky! My jsme letos taky byli na Šumavě, moc jsem se tam chtěla po letech podívat, hlavně k Vydře, tu miluju! Taky jsme šli z Modravy na Čeňkovu Pilu! :) Byli jsme uybtování v Srní, měli jsme to kousek k vlkům, ale takhle nádherně jsme je tedy neviděli, už jsme mysleli, že je neuvidíme vůbec, než se konečně ukázali, ale byli jen v dálce.
    Šumava je nádherná, ale máme to tam daleko, tak nevím, kdy se tam zas podíváme...

1. A nepotkali jsme se tam náhodou někde? :D

Z Brna to tam máme taky docela z ruky, o to šťastnější jsem, že se mi tam zase povedlo po 5 letech zavítat! :)

Vymazat
  8. Už je to dávno, co jsem Šumavu navštívila. Byla jsem tam poprvé s našima, to jsem měla ještě své línější období, takže spíše jsme chodili po hradech, městech, než po přírodě a teď naši necestují a z Brna vymyslíme 1000 jiných nápadů na výlety a dovolenou a na Šumavu nepřijde řeč. Ale není všem dnům konec. Fotografie jsou nádherné, vtáhnou do atmosféry výlety. Co se týká tvého článku, pokud neznáš worldee, určitě se tam přidej, myslím že tvůj popis míst a itinerář ocení jako tip mnoho cestovatelů.

Somethingbykate

Odpovědi
    1. Děkuju za tip, na wordlee se podívám :) Taky jsem byla na Šumavě poprvé kdysi dávno ještě s našima, a teď už se tam zvládám sem tam vrátit sama... a jsem za to pokaždé moc ráda :)

Vymazat

Už jste četli tenhle článek?

Chorvatsko 2023

Tenhle příběh začíná… téměř koupí letenek do Kodaně. Konec března se blíží a já potřebuju vybrat loňskou dovolenou a pokukuju po solovýletu do Dánska...

A co tento?

Tenerife 2022 - Teide & Loro

I když mi přijde, že už je to snad měsíc od chvíle, co jsme vkročili na tenerifskou půdu, opak je pravdou: je za námi pouze pět dní a před námi jenom dva...

A nebo tenhle?

Jizerky 2023

Rok se s rokem sešel, podzim za okny vystřídal léto a to pro nás znamená jediné: je čas se zase sejít. S mojí bandou, zašít se na chatě v horách, na naší tradiční...