Hrvatski dnevnik 2023 aneb jarní Chorvatsko

17.4.23

Tenhle příběh začíná… téměř koupí letenek do Kodaně. Konec března se blíží a já potřebuju vybrat loňskou dovolenou a pokukuju po solovýletu do Dánska. V tento moment ale přichází na scénu David, a se slovy: "Ale já chci taky jarní prázdniny!" se celá akce od základů změní. Místo severu obracíme pohled k jihu a to konkrétně na Chorvatsko.  Vzniká tak plán s pracovním názvem “jedeme na oběd do Zagrebu”.

Čtvrtek, 6:00, opouštíme autem Brno a do Vídně posloužíme kamarádům jako taxík na letiště. Odtud už pokračujeme sami dva, přes Graz, slovinský Maribor a pár minut před 12h rozbíjíme tábor v Zagrebu. Tož hurá na ten oběd :D

Ten nakonec nabere podobu čevapčiči. S plnými bříšky se vydáváme zkoumat hlavní město Chorvatska. Ani jeden jsme v Chorvatsku nikdy nebyli a moc nevíme, co očekávat. Zagreb nás ale přívětivě vítá nespočtem pekáren, kaváren, butiků a uliček, ve kterých je vždycky něco zajímavého. Jen většinu kostelů a katedrál vidíme obehnané lešením uprostřed oprav :D

Trg Bana Josipa Jelačiča

Zagrebské uličky

Našli jsme Tolkienovu hospodu! Ale byla zavřená :(

Uspinjača - zubačka

V Zagrebu je toho na koukání spoustu. Jako třeba parádní obrovský park Maksimir, který je nejstarším městským parkem v Chorvatsku. Najdete v něm kupu laviček, pět jezírek (pojmenovaných prakticky: První až Páté :D), kavárnu na kopečku s věží a spoustu místa, kde se vyplácnout na trávu a odpočívat.

A taky tu můžete narazit na želvičky :D

A kdybyste se chtěli na město podívat z výšky a trochu si zamakat, pak vám můžeme doporučit Sljeme! Jedná se o kopec nad Zagrebem, vysoký 1033m, protkaný nespočtem cestiček a trailů. My se vydáváme nejdřív ke zřícenině hradu Medvedgrad a odtud lesem a kolem bývalých stříbrných dolů až na vrchol.

Mapa: https://mapy.cz/s/duranekaga

Vršek Sljeme:

Medvedgrad:

Stříbrný důl na Sljeme:

Na Sljeme vede i dlouhá lanovka:

Po dvou dnech v Zagrebu je v sobotu na čase se posunout trochu více na západ. Po dálnici si to dokutálíme až do Rijeky, města s velkým přístavem, luxusními jachtami, docela hezkým centrem a taky s pěknou bouřkou, která vykukuje na obzoru. Stihneme okouknout pár uliček a okolí hradu Trsat (je to takový party hrad) a běžíme se schovat do kavárny před deštěm.

Hrad Trsat:

Trsat je takový "party hrad". Prohlídky nějak neprobíhaly a většinu nádvoří zabírala kavárna :D

Vedle Trsatu je ještě hezký klášter:

Výhled je z Trsatu ale skvělý :) Vidíte kus Rijeky a vzadu i siluetu hor na Istrijském poloostrově:

Rijecké detaily:

Jak o chvíli později, už opět na cestě, zjišťujeme, bouřka to myslí opravdu seriózně a v kopcích istrijského poloostrova nás zasype kroupami :D

Na oběd se zastavujeme v Ičiči a taky strávíme pár minut prolézáním křivolakých uliček historického centra městečka Labin

Takových uliček je v Labinu spousta - mnohokrát jsme se v nich zamotali a nevěděli, kterou z nich jsme už prošli a kterou ještě ne :D

Labin je takové kočičí městečko - kočičáků bylo na každém kroku habaděj :D

K večeru kotvíme v cíli - v Pule. A protože zrovna zapadá sluníčko, jdeme se rychle podívat k pevnosti a taky na Pula Arena - jediné římské koloseum, které se dochovalo se všemi jeho stranami.

Pevnost v Pule:

První pohled na Pula Arena:

Bonus na konci dne - parádní západ sluníčka nad přístavem :)

Na druhý den, v neděli, se nejdřív vydáváme do přírodního parku Kamenjak kousíček na jih od Puly. Máme kliku, ještě není sezóna, takže vstup do parku (i s autem) je zadarmo a nikde nikdo není. Užíváme si procházku kolem moře, objevujeme krásnou malou oblázkovou plážičku a nakonec se zastavujeme u zlatého hřebu parku: zkamenělých dinosauřích stop :)

Kamenjak je známý hlavně díky tomuto: dinosauřím stopám. V jednom místě na velkém šutru je možné vidět několik takových zkamenělých otisků pravěkých pařátků :)

Pár detailů z jedné malinké plážičky, na které jsme si chvíli zarelaxovali :)

Vracíme se pak do města a bereme útokem koloseum. Uvnitř toho sice moc nenajdete, ono taky co člověk čeká po víc jak dvou tisících letech, ale procházet se po jednom z šesti největších dochovaných koloseí je prostě fajn zážitek!

Odpoledne, po kulturním zážitku, trávíme u moře procházkou po parku na západě města. Všechny restaurace jsou ještě zavřené, zajít se dá jen v občasném stánku na kafe, ale to nevadí - užíváme si sluníčko a slaný vzduch :)

Na oběd jsme nakonec ulovili pizzu - netradičně s pistáciemi

Od moře se pak vracíme do Puly na kafe, kremeš a procházku po centru. Jen nás teda docela překvapuje, že ač neděle, tak ve městě je ticho, nikdo nikde, všechno zavřené, včetně absolutní většiny kaváren. Působilo to lehce strašidelně :D

Kremeš!

Našli jsme i tuhle poněkud schovanou památku - římskou dlažbu. Jestli do Puly někdy zavítáte, zkuste ji taky najít :)

Objevili jsme v Pule taky tuhle hezkou hospodu - The Shipyard Pub (web)

Náš chorvatský výlet se ale schyluje ke svému konci - máme tu poslední den! Opouštíme Pulu a pár kilometrů severně, ve Fažaně, na kterou jsme dostali tip, vbíháme - za pochybných pohledů pejskařů nabalených v péřovkách - do moře. Má asi 12 stupňů, ale to nás od plánu se nasolit neodrazuje - nakonec to vydržíme asi 2 minuty a 50 metrů :D

Tímto činem se loučíme s krásami Chorvatska a přesouváme se do Slovinska. To vlastní pobřeží sice mnohonásobně menší než Chorvatsko, ale neméně zajímavé. Naší první zastávkou zde je městečko Piran. O popularitě tohoto místa nemáme ani ponětí, dokud nás před jeho branami nezastaví vjezd na několikapatrové záchytné parkoviště, odkud do města samotného jezdí bezplatný autobus. Ten nevyužíváme a zbývající kilometr do centra využijeme k procházce kolem moře.

Naštěstí turistická sezóna ještě nezačala a tak si můžeme tohle krásný městečko prolízat křížem krážem bez prodírání se davy. Piran je opravdu hezký a je na co koukat - náměstí, uličky, kopec s věží, hradby, výhled přes moře na italský Terst...

Náměstí v Piranu:

Věž nad městem:

Ve Slovinsku ještě chvilku zůstaneme a rychle proběhneme nedaleký, též vizuálně hezký, Koper. A taky si tu zajdeme na poslední jídlo téhle jarní akce :)

A tohle byl náš poslední středomořský oběd...

A jelikož se ještě dneska potřebujeme dostat do Brna, sedáme do auta, loučíme se s Koprem a kolem Lublaně, Mariboru, nádherně zasněžených Alp, Grazu a Vídně se v noci dokutálíme do vlastního pelíšku. :)

Takže nám to vyšlo, zajet si na oběd do Zagrebu :D A k tomu navrch poznat pár moc pěkných míst, ochutnat místní pivo, dát si Kremeš, chvilku si zarelaxovat u moře... Tož snad brzy naviděnou, Chorvastko! :)

Vaše Jíťa

Ještě ale nikam nechoďte! Mám tu pro vás malý bonus - k fotkám a povídání se mi povedlo stvořit malý chorvatský vlog, abyste se mohli na všechna ta místa podívat trochu víc naživo :) Co na něj říkáte? :)

TIPY A POZNÁMKY:

Mohlo by vás zaujmout...

14 komentářů

1. Chorvatské vnitrozemí (a často není ani nutné jezdit daleko od pláže) je neskutečně podceňované. Úplně miluji ta jejich stará městečka se spletitými uličkami.

Pula už je rušnější, ale taky se mi líbila. Římské památky jsou tu na každém rohu a Kamenjak jsem sice nenavštívila, ale zato jsem jela lodí na Fratarski otok, kde to bylo v létě úplně báječné na lenošení. Z gastronomie jsem si na Istrii nejvíce užila lanýže, mají je na každém rohu. Slovinsko na prozkoumání ještě čeká, plánujeme jej na letošní léto a začínám se těšit čím dál tím víc.

Krásné fotky a povedený vlog! Obdivuji tvoji trpělivost s natáčením a postprocesem. V čem upravuješ videa, prosím?

Odpovědi
    1. Na chorvatské vnitrozemí si brousím zuby, jak jsem viděla ty jejich kopečky, tak jsem byla rozhodnutá, že je musíme někdy pořádně prolézt! A pak se vyvalit u moře za odměnu :D Lanýžů jsem si taky všimla, ale nedali jsme si, spíš jsme šli po rybách a dalších mořských živočiších :D
      Mně to natáčení ani nepřišlo nijak náročné nebo otravné, sem tam jsem jen vytáhla mobil a něco natočila :D Na střih používám iMovie od Applu, měla jsem ho už na Macu předinstalovaný, a je to dostatečně jednoduché (a zároveň docela účinné) na používání...

Vymazat
    2. Díky. Já jedu na WIN, tak se poohlédnu po něčem jiném. Lanýže si příště dejte, já tu vůni miluji...

3. Hm, na Win jsem vlastně nikdy dřív nic nestříhala a navíc ten systém už hezkých pár let doma nepoužívám :D Ale jestli máš třeba licenci na Photoshop, tak v něm jde taky stříhat...

2. panejo, v Chorvatsku jsem nikdy nebyla, ale díky tvým fotkám jako kdyby ano :-) Moc krásné! Zrovna jsem v rádiu slyšela, že jak je nově Euro v Chorvatsku tak se dovolené zdražily o 14%. Naprosto nádherný výlet, já bych ráda s přítelem do Barcelony, ale nakonec jsme řekli, že poletíme tam, kam to bude levné :-D

Odpovědi
    1. No, takové ceny jako před 20 lety tam už určitě nejsou, ale celkově mi to přišlo jako takový zahraniční evropský průměr... najíst se dá i bez toho, aby to zruinovalo peněženku :D a ubytování bylo za cca 3k za 4 noci pro 2 lidi (Zagreb + Pula dohromady).

Barcelona je super, té se určitě nevzdávejte! Ono se to většinou všude dá udělat levněji :) Byla jsem tam sice před 8 lety, ale i jako chudý student jsem to zvládla. Měli docela dobré lístky na metro za pár eur, které se daly sdílet, jídlo mimo centrum bylo cenově taky ok... a supermarket to jistí vždycky :D

Vymazat
  3. Zatím jsem nikdy nebyla u moře, takže ani Chorvatsko vůbec neznám, ale vypadá to nádherně, děkuji, že jsem se mohla podívat a přenést někam jinam! :) Nádherné fotky a krásně zpracovaný článek, kdybych mohla jela bych ihned!

Odpovědi
    1. Děkuju za krásný komentář! 🩵 Já právě Chorvatsko taky neznala, ale teď se tam chci co nejdřív vrátit a prozkoumat ty jejich kopečky a zátoky...

Vymazat
  4. Já jednou byla v Záhřebu, ale jen asi 2 hodinky k večeru, ale moc se mi líbil :). Jinak to zní jako super dovča! :)

Odpovědi
    1. Zagreb je super, takové poklidné město, kde ale je spousta hezkých míst na kafe, jídlo a další věci :) musím přiznat, že mě dost překvapil :) A ano, dovča to byla sice docela rychlá, ale skvělá :)

Vymazat
  5. Chorvatsko je pro mě jedna velká neznámá, ačkoliv mám Evropu celkem poznanou, Chorvatsko chybí. Třeba se jednou poštěstí

Odpovědi
    1. Držím palec, aby se ti brzo zadařilo s výletem, v Chorvatsku je to fakt moc hezký :)

Vymazat
  6. Páni to jste toho tedy stihli opravdu spoustu! A krásné fotky. :)
    Chorvatsko si pamatuji akorát z dětství jako tu klasickou dovolenou v narvaném autě s rodinou a plno paštikami v kufru. :D Popravdě mě to tam příliš neláká, ale zase je fakt, že ho z Bulharska máme kousek. Docela si mě nalomila, že by si to možná říkalo o nějaký road trip. Jeden chceme podniknout i do sousedního Řecka. :) Tak snad si brzy už končně pořídíme lepší auto, abychom mohli vyrazit. Díky za tip!

Odpovědi
    1. Tak takovou chorvatskou dovolenou jsem nikdy nezažila, my takhle s rodiči jezdili jen na Slovensko :D Roadtrip po Řecku bude určitě super, tam je toho na koukání a na snězení mraky :) A Chorvatsko zkuste taky, takhle mimo sezónu to tam bylo skvělý, nikde nikdo, teplota fajnová a všude se domluvíš :)

Vymazat

Už jste četli tenhle článek?

Chorvatsko 2023

A co tento?

Tenerife 2022 - Teide & Loro

I když mi přijde, že už je to snad měsíc od chvíle, co jsme vkročili na tenerifskou půdu, opak je pravdou: je za námi pouze pět dní a před námi jenom dva...

A nebo tenhle?

Jizerky 2023

Rok se s rokem sešel, podzim za okny vystřídal léto a to pro nás znamená jediné: je čas se zase sejít. S mojí bandou, zašít se na chatě v horách, na naší tradiční...